preloader

myData – Νέα Ηλεκτρονική Πλατφόρμα της ΑΑΔΕ

myDATA, δηλαδή my Digital Accounting and Tax Application. Είναι το όνομα της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας, με την οποία η ΑΑΔΕ (υπουργείο οικονομικών) εισάγει τα ηλεκτρονικά βιβλία στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων.

Τα Ηλεκτρονικά Βιβλία ΑΑΔΕ αποτελούν ένα πολύ σημαντικό βήμα ψηφιακού μετασχηματισμού της Φορολογικής Διοίκησης και της σχέσης της με τις επιχειρήσεις. Στόχος μας είναι πρωτίστως να εξυπηρετήσουμε τις επιχειρήσεις, παρέχοντας μια πρωτοποριακή ψηφιακή πλατφόρμα.

Με την εισαγωγή των ηλεκτρονικών βιβλίων ΑΑΔΕ δεν παύει η λογιστική παρακολούθηση από τις ίδιες τις επιχειρήσεις, ενώ κρίσιμος παραμένει και ο ρόλος του λογιστή για την ορθή απεικόνιση των συναλλαγών στην πλατφόρμα myDATA.

1. Με λίγα λόγια ,τι κάνει η πλατφόρμα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων-ΜyDATA

Είναι η πλατφόρμα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων ΑΑΔΕ, στα οποία:

  • Παρακολουθείται το σύνολο των συναλλαγών εσόδων/εξόδων των επιχειρήσεων και λοιπών οντοτήτων που τηρούν λογιστικά αρχεία κατά τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ΕΛΠ).
  • Απεικονίζεται το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα των επιχειρήσεων, όπως προκύπτει από τα δεδομένα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων.

2. Ποιους αφορά

Όλες τις επιχειρήσεις και λοιπές οντότητες που τηρούν Λογιστικά Αρχεία κατά τα ΕΛΠ και σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις του νόμου, χωρίς εξαιρέσεις ή ελαχίστων εξαιρέσεων όπως Ιερές Μονές του Αγίου Όρους καθώς Δημόσιο και Νομικά Πρόσωπα δημοσίου δικαίου που οι πράξεις τους δεν υπόκεινται σε Φ.Π.Α.

3. Ημερομηνίες Έναρξης και ισχύος της πλατφόρμας myDATA

Η ανάπτυξη του έργου της διαβίβασης δεδομένων στην πλατφόρμα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων – myDATA θα γίνει σε στάδια, ώστε να δοθεί αναγκαίος χρόνος προσαρμογής στην ηλεκτρονική επικοινωνία των επιχειρήσεων με τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ.

Α. Διαβίβαση Εσόδων:

  • Για όσες επιχειρήσεις επιλέξουν ως τρόπο έκδοσης των παραστατικών τους την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου, η δυνατότητα ηλεκτρονικής διαβίβασης δεδομένων των παραστατικών εσόδων ξεκινάει την 20ή Ιουλίου 2020.

Σημείωση: Στο σημείο αυτό να εξηγήσουμε, ότι οι πελάτες που έχουν ήδη την υπηρεσία της Softone και το e-invoice, θα χρειαστεί να προσθέσουν ακόμα ένα κύκλωμα, εφόσον το επιθυμούν στην υπάρχουσα υπηρεσία, ώστε να αναλάβει πλέον ο πάροχος να κάνει διαβίβαση και των στοιχείων που χρειάζεται η πλατφόρμα myData. Αυτή την στιγμή η υπηρεσία e-invoice, αφορά την διαβίβαση του εντύπου από τον Εκδότη στον Παραλήπτη και μόνο.

  • Για τις επιχειρήσεις που δεν θα επιλέξουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου και εκδίδουν τα παραστατικά τους, είτε χειρόγραφα, είτε ηλεκτρονικά με χρήση προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/λογιστικό, ERP), η υποχρέωση διαβίβασης των δεδομένων των παραστατικών εσόδων ξεκινάει από την 1η Οκτωβρίου 2020. 
  • Από την 1η Οκτωβρίου 2020 ξεκινάει η διαβίβαση των στοιχείων λιανικής.

Σημείωση:
1 . Για τα στοιχεία λιανικής που εκδίδονται με υποχρέωση χρήσης ταμειακής μηχανής (ΦΗΜ), μέχρι την έκδοση νεότερης Απόφασης του Υπουργείου Οικονομικών κατόπιν εισήγησης της ΑΑΔΕ, προβλέπεται συγκεντρωτική διαβίβαση ανά μήνα, εκτός αν ισχύει υποχρέωση απευθείας (online) διασύνδεσης των ΦΗΜ με την ΑΑΔΕ, οπότε και η διαβίβαση γίνεται ανά στοιχείο λιανικής πώλησης.

2. Για τα στοιχεία λιανικής που εκδίδονται χωρίς την υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ, προβλέπεται η διαβίβαση ανά στοιχείο λιανικής πώλησης από την 1η Ιανουαρίου 2021.

  • Μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2020, οι επιχειρήσεις πρέπει να διαβιβάσουν δεδομένα όλων των παραστατικών εσόδων που εξέδωσαν, από την 1η Ιανουαρίου 2020 και μέχρι την ημερομηνία πρώτης διαβίβασης, κατά τα ανωτέρω.

Β. Διαβίβαση Εξόδων:

Από την 1η Οκτωβρίου 2020 ξεκινάει η ηλεκτρονική διαβίβαση των χαρακτηρισμών των παραστατικών που λαμβάνουν όλες οι επιχειρήσεις (έξοδα) που εκδίδονται από την ημερομηνία αυτή και μετά.

  • Μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2021, οι επιχειρήσεις πρέπει να διαβιβάσουν τους χαρακτηρισμούς για τα παραστατικά εξόδων που έλαβαν και εκδόθηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2020 έως και την 30ή Σεπτεμβρίου 2020.
  • Για τις εγγραφές μισθοδοσίας η διαβίβαση των δεδομένων για το χρονικό διάστημα από 01/01/2020 έως 30/09/2020 διενεργείται έως την 31/12/2020.
  • Τέλος, να σημειώσουμε ότι μάλλον μέσω του taxis, θα σας ζητηθεί να αιτηθείτε νέους κωδικούς username και password για την υπηρεσία myData.

4. Ποιος είναι ο στόχος του myData

  • Με τη διαβίβαση δεδομένων επιτυγχάνεται ο σχηματισμός των ηλεκτρονικών βιβλίων των επιχειρήσεων.
  • Αντιπαραβάλλονται οι συναλλαγές εκδοτών-ληπτών με σκοπό τον περιορισμό των πλαστών και εικονικών συναλλαγών.
  • Αντιπαραβάλλονται τα δεδομένα των εγγραφών των ηλεκτρονικών βιβλίων με τα δεδομένα των εκάστοτε δηλώσεων, π.χ. ΦΠΑ, παρακρατούμενων φόρων, δηλώσεων εισοδήματος στην πρώτη φάση εφαρμογής.
  • Η ΑΑΔΕ φιλοδοξεί σε δεύτερη φάση, να καταργήσει τις δηλώσεις ΦΠΑ, Εισοδήματος, ΜΥΦ, Δηλώσεων ΦΜΥ, παρακρατούμενων φόρων, τελών, κλπ.

5. Οφέλη από τη χρήση της πλατφόρμας myDATA

  • Aυτοματοποίηση, τυποποίηση, εκσυγχρονισμός και απλοποίηση της διαδικασίας για την επισκόπηση, ανάλυση και παροχή στοιχείων των οικονομικών δεδομένων των επιχειρήσεων.
  • Μείωση του διαχειριστικού κόστους των επιχειρήσεων.
  • Αυτοματοποίηση στη συμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων, με έμφαση στη σταδιακή προσυμπλήρωση (περιοδικές ΦΠΑ, Φορολογίας Εισοδήματος, κλπ).
  • Κατάργηση Συγκεντρωτικών Καταστάσεων Πελατών-Προμηθευτών.
  • Βελτιστοποίηση της στόχευσης των υποθέσεων που επιλέγονται προς έλεγχο, με σκοπό την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.
  • Απλούστευση και επιτάχυνση διαδικασίας επιστροφών Φόρου Εισοδήματος – ΦΠΑ για τις συνεπείς επιχειρήσεις

6. Πόσα είναι τα Ηλεκτρονικά Βιβλία

  • Το Βιβλίο Αναλυτικών Εγγραφών (Αναλυτικό Βιβλίο), όπου καταχωρείται η Σύνοψη των Παραστατικών εσόδων/εξόδων των επιχειρήσεων, γίνεται ο χαρακτηρισμός των συναλλαγών και διενεργούνται οι αναγκαίες λογιστικές εγγραφές τακτοποίησης για τον προσδιορισμό του λογιστικού και φορολογικού αποτελέσματος κάθε έτος.
  • Το Βιβλίο Συνοπτικής Απεικόνισης (Συνοπτικό Βιβλίο), όπου εμφανίζονται συγκεντρωτικά τα αποτελέσματα της Επιχείρησης σε μηνιαία και ετήσια βάση.

7. Τι διαβιβάζουν στην πλατφόρμα myDATA οι επιχειρήσεις

  • Τα παραστατικά εσόδων που εκδίδονται από τις επιχειρήσεις (χονδρικής, λιανικής και λοιπά). Με τη διαβίβαση τους ενημερώνουν και τα ηλεκτρονικά βιβλία των αντισυμβαλλόμενων.
  • Τα παραστατικά εξόδων που λαμβάνουν από εκδότες που δεν είναι υπόχρεοι να τα διαβιβάζουν για λογαριασμό τους (πχ αγορές-έξοδα λιανικής, ενδοκοινοτικές αποκτήσεις, εισαγωγές, κλπ).
  • Παραστατικά εγγραφών τακτοποίησης εσόδων-εξόδων που διαμορφώνουν το τελικό λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα κάθε φορολογικού έτους (πχ μισθοδοσία, αποσβέσεις, αναμορφώσεις εσόδων-εξόδων, κλπ).

8. Πώς μπορεί να διαβιβάζεται η Σύνοψη των Παραστατικών στην ΑΑΔΕ;

Οι υπόχρεες επιχειρήσεις διαβιβάζουν τα δεδομένα τους με τους παρακάτω τρόπους:

α.  Εμπορικό – Λογιστικό Πρόγραμμα

  • Έκδοση παραστατικών με τον τρόπο που γίνεται σήμερα.
  • Διαβίβαση της Σύνοψής τους στην myDATA μαζικά μέσω διαλειτουργικότητας των συστημάτων λογισμικού (εμπορικό, λογιστικό, ERP) που ήδη χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις.

β.  Ειδική Φόρμα καταχώρησης στο www.aade.gr/myDATA

  • Για τις επιχειρήσεις που εκδίδουν μικρό αριθμό παραστατικών και δεν χρησιμοποιούν συστήματα λογισμικού.
  • Δυνατότητα καταχώρησης της Σύνοψης των Παραστατικών σε Ειδική Φόρμα Καταχώρησης στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ.

γ.  Συνδεδεμένοι Φορολογικοί Ηλεκτρονικοί Μηχανισμοί (ΦΗΜ) για τις συναλλαγές λιανικής (Online Cash Registers, OCR)

  • Για τις συναλλαγές λιανικής που διενεργούνται υποχρεωτικά με τη χρήση ΦΗΜ που θα είναι συνδεδεμένες με την ΑΑΔΕ.

δ.  Ηλεκτρονική Τιμολόγηση

Αυτόματη διαβίβαση των Ηλεκτρονικών Τιμολογίων από τους παρόχους ηλεκτρονικής τιμολόγησης στην πλατφόρμα myDATA

9. Μοναδικός ΑΡιθμός Καταχώρησης (ΜΑΡΚ)

Με κάθε επιτυχημένη διαβίβαση Τυποποιημένων Δεδομένων Παραστατικών στο Αναλυτικό Βιβλίο Εγγραφών χορηγείται από την ΑΑΔΕ Μοναδικός Αριθμός Καταχώρησης (ΜΑΡΚ), ανεξαρτήτως της μεθόδου διαβίβασης Στη συνέχεια ενημερώνονται αυτόματα το Αναλυτικό Βιβλίο και το Συνοπτικό Βιβλίο για κάθε Επιχείρηση, ανεξαρτήτως μεθόδου τήρησης λογιστικού συστήματος (απλογραφικό – διπλογραφικό).

10. Τι είναι η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση και ποιος ο ρόλος του Παρόχου Έκδοσης Ηλεκτρονικών στοιχείων

  • Ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι η έκδοση παραστατικών με την απευθείας επικοινωνία (online & real time) μεταξύ επιχείρησης και παρόχου, για την αυθεντικοποίηση αυτών και την άμεση αποστολή τους στην επιχείρηση-λήπτη.
  • Ο πάροχος σημαίνει και αυθεντικοποιεί όλες τις συναλλαγές εσόδων της επιχείρησης-εκδότη.
  • Ο πάροχος εγγυάται τα 3Α των ΕΛΠ σε σχέση με τα παραστατικά (Αυθεντικότητα, Ακεραιότητα, Αναγνωσιμότητα).
  • Ο πάροχος αρχειοθετεί και διαφυλάσσει τα παραστατικά της οντότητας, εξασφαλίζοντας την ακεραιότητά τους, για όλο το χρονικό διάστημα που απαιτείται από το νόμο.
  • Υποχρέωση του παρόχου είναι και η αποστολή σε πραγματικό χρόνο (real-time) όλων των παραστατικών που εκδίδουν οι επιχειρήσεις πελάτες τους στην πλατφόρμα των ηλεκτρονικών βιβλίων.